Creativiteit en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Klinkt logisch, maar hoe zit het echt? Wat heeft innovatie met creativiteit te maken? Om deze vraag te beantwoorden, is het handig om eerst even in te zoomen op innovatie. Wat is innovatie? Het woord wordt in iedere organisatie gebruikt, maar wat is de betekenis van innovatie eigenlijk?
Betekenis innovatie
Innovatie is de kunst en wetenschap om nieuwe ideeën tot uitvoering te brengen. Innovatieve organisaties zijn de bedrijven die zichzelf steeds opnieuw uitvinden en regelmatig nieuwe producten en diensten op de markt brengen. Ze zijn erin geslaagd om innovatie onderdeel te maken van de organisatiecultuur.
Innovatie is de kunst en wetenschap om nieuwe ideeën tot uitvoering te brengen.
De noodzaak van innovatie
Het is één ding om ideeën te hebben, maar het is wat anders om ze tot leven te brengen. Het is een kunst die weinig organisaties echt meester zijn, maar die we allemaal nodig hebben om te overleven. Een deel van de organisaties in Nederland wordt de komende 10 jaar vervangen door digital native bedrijven en start-ups die profiteren van disruptieve nieuwe technologieën zoals automatisering en kunstmatige intelligentie. Innovatie en de behoefte aan heruitvinding zijn daarmee een existentiële noodzaak geworden.
Als innovatie het vermogen is de juiste ideeën te selecteren en te realiseren, waar komen die ideeën dan vandaan? Dit is dus het punt waar creativiteit om de hoek komt kijken. Want creativiteit is de brandstof voor innovatie.
Een deel van de organisaties in Nederland wordt de komende 10 jaar vervangen door digital native bedrijven en start-ups die profiteren van disruptieve nieuwe technologieën zoals automatisering en kunstmatige intelligentie.
Innovatie start met creativiteit
Zoals vaak gedacht wordt, betekent creativiteit niet dat je kan tekenen, schilderen of muziek kan maken. Creativiteit betekent dat je goed bent in het bedenken van oplossingen en nieuwe ideeën. Het is geen talent, waar je wel of niet over beschikt, maar een vaardigheid waarmee iedereen geboren wordt. Door het creatief potentieel van medewerkers te activeren ontstaan er waanzinnig mooie kansen voor organisaties. Want het zijn juist de medewerkers die de klanten, de markt, de producten, diensten en processen het beste kennen en dus ook ideeën kunnen aandragen voor verbetering en vernieuwing ervan. Lees ook het artikel: Wat is creativiteit?
Innovatie op grote en kleine schaal
Innovatie en vernieuwing gaat lang niet altijd om mega impactvolle, marktveranderende ideeën. Het gaat ook om het vinden van kleine verbeteringen die bijvoorbeeld het dagelijks werk van medewerkers makkelijker maakt, de service voor klanten verbetert of interne processen optimaliseert. Wanneer je het creatief potentieel van medewerkers activeert en stimuleert, kun je hun creatief vermogen inzetten als tool voor het bedenken en ontwikkelen van de meest briljante innovaties. Wil je weten hoe de Creativity Club je daarbij kan helpen? Check onze aanpak en programma’s.
De Creativity Club
De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel en oplossend vermogen te activeren en ontwikkelen. Daarnaast leren we organisaties deze waardevolle vaardigheden te faciliteren en cultiveren. Het resultaat? Een innovatieve, toekomstbestendige organisatie vol trotse medewerkers. Â
Comments