top of page

Zo stimuleer je creativiteit op de werkvloer (1)

Wat kan jij doen als leidinggevende om creativiteit (creatief denken) en innovatiekracht te activeren en stimuleren in je team? Dit is het eerste deel van een tweedelig artikel vol met tips.



Wat kan jij doen als leidinggevende om creativiteit (creatief denken) en innovatiekracht te activeren en stimuleren in je team?

 

Deel 1: Meer creativiteit op de werkvloer start hier...

Als leider of manager kun je niet vertrouwen op ideeën die in het verleden succesvol waren. De complexiteit van de hedendaagse markt vereist nieuwe ideeën, iedere dag weer. Die moet je niet allemaal zelf willen bedenken. Daarvoor heb je een team. Het onderscheidend vermogen van een leidinggevende zit ‘m niet in de mate waarin je zelf in staat bent vernieuwende ideeën te bedenken, maar wordt bepaald door de mate waarin jij het creatief potentieel van je team weet aan te boren. Geen leider wil zich nog omringen met medewerkers die jouw ideeën napraten. Moedig ze, in plaats daarvan, aan om samen met jou verse ideeën en innovatieve oplossingen op tafel te leggen.


Creativiteit stimuleren in een team vraagt van leiders wat elke andere managementuitdaging ook vraagt; creativiteit. Een goede leidinggevende kan niet zonder. Sterker nog, volgens het World Economic Forum is het de top 3 belangrijkste vaardigheid voor managers (en medewerkers). Dus creativiteit start bij jou.


Geef niet je team de opdracht om outside-the-box te denken om vervolgens zelf achterover te gaan zitten. Ga zelf ook DOEN en geef het goede voorbeeld.

Inspireer vanuit een growth mindset

Geef niet je team de opdracht om outside-the-box te denken om vervolgens zelf achterover te gaan zitten. Ga zelf ook DOEN en geef het goede voorbeeld. Zorg dat je toegankelijk bent voor medewerkers. Experimenteer samen met het team, faal, leer, sta op en ga door. Inspireer je team met jouw growth mindset, de drang om vooruitgang te realiseren, en werk samen aan collectieve nieuwsgierigheid en ‘creative confidence’.



Dit is het eerste deel van een tweedelig artikel vol met tips.


Stimuleer creatief zelfvertrouwen

Creative confidence draait om het vertrouwen van medewerkers in eigen creativiteit. Tom en David Kelly schreven er een boek over met gelijknamige titel, een echte aanrader. Veel mensen geloven niet dat ze creatief zijn. Of zijn bang voor afwijzing van hun ideeën. Het gaat om de moed om gedachten te delen, te experimenteren en te falen. Als leidinggevende is het de kunst om mensen met een fixed mindset of een laag creatief zelfvertrouwen in beweging te krijgen.


Om creativiteit in beweging te krijgen hebben medewerkers tijd en ruimte nodig. Een hoge werkdruk en strakke deadlines zijn killing. Natuurlijk moet er gepresenteerd worden en is resultaat belangrijk, maar medewerkers de ruimte geven om hun hersenen te laten ontspannen is minstens zo belangrijk. In stand-by stand creëren hersenen namelijk nieuwe verbindingen, wat leidt tot de beste ideeën en oplossingen. Een rondje lopen, even mediteren of een potje poolen doen wonderen. Of doe zoals Google en geef medewerkers standaard een paar uur per week de tijd om te werken aan idee-generatie.



Zo stimuleer je creativiteit op de werkvloer


Geef creativiteit de kans om te ontwikkelen

Om echt vernieuwende ideeën te kunnen genereren is het zinvol om creativiteit te trainen. Dat doe je niet in één dag. Dat vergt tijd, net zoals een spier tijd en training nodig heeft om krachtig te worden. Als leidinggevende is het daarom belangrijk dat je medewerkers de kans geeft om creativiteit te ontwikkelen. Faciliteer training van creatieve denktechnieken, stimuleer effectieve brainstorms en leidt intern mensen op tot creatief coach of facilitator om het creatief proces te activeren en in goede banen te leiden.


There is no such thing as an uncreative person. At most, there are people that don't try to be creative. Rebecca Shambaugh


Creatieve blokkade

Voorkom dat medewerkers ingesloten raken door procedures

Weinig bewegingsruimte hebben door vastomlijnde taken en werkzaamheden is, naast tijdsdruk, de allergrootste creativity killer. De zo-doen-wij-dat-hier mentaliteit biedt weinig flexibiliteit en ruimte voor eigen invulling. Als je merkt dat een team creatief wordt geblokkeerd, is de eerste stap om te onderzoeken of dat ligt aan bureaucratische of beleidsmatige beperkingen.

Doorbreek routines en kijk samen met het team of er binnen hun werkzaamheden ruimte gecreëerd kan worden voor eigen creativiteit.




Weinig bewegingsruimte hebben door vastomlijnde taken en werkzaamheden is, naast tijdsdruk, de allergrootste creativity killer.


Stimuleer teamdiversiteit

Is er binnen jouw team of organisatie sprake van eilandjes of verzuiling? Of bestaat jouw team uit veel gelijksoortige mensen, dan is er werk voor je aan de winkel. Creativiteit gedijt bij diversiteit. Gelijksoortige medewerkers, met gelijksoortige taken, zorgen voor dito ideeën. Er ontstaat pas vuurwerk als je medewerkers van verschillende afdelingen, achtergronden, expertises en rollen met elkaar laat brainstormen. Diversiteit zorgt voor nieuwe invalshoeken. Dus geef anderen ook eens de kans om mee te denken over en input te leveren voor uitdagingen binnen jouw afdeling. (Pssst: dat kan ook een klant zijn als je echt durft!)



Smaak te pakken? Bekijk de training Creatief Leiderschap




Zorg voor brainfood

Over input gesproken, als je medewerkers voorziet van nieuwe input, gaan de hersenen automatisch nieuwe verbindingen leggen en ontstaan er stapels nieuwe ideeën. Hersenen hebben brainfood nodig om creatief te kunnen zijn, dus inspireer! Organiseer lunch-and-learn sessies, inspiratiedagen, cultuurbezoeken, ga eens langs bij de buren om te horen wat zij doen. Geef medewerkers de kans om een andere taal te leren of laat ze een presentatie geven over hun eigen hobby of vakgebied. Het hoeft niet altijd veel geld te kosten 😉


Creativity Club- stimuleer creativiteit


 


Meer creativiteit en innovatiekracht? Creativity Club helpt!

De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel en oplossend vermogen te activeren en ontwikkelen. Daarnaast leren we organisaties deze waardevolle vaardigheden te faciliteren en cultiveren. Het resultaat? Een innovatieve, toekomstbestendige organisatie vol trotse medewerkers.




Inspiratiebronnen

Boek | The Corporate Startup | Tenayi Viki, Dan Toma, Esther Gons

Boek | Creativiteit Hoe? Zo! | Igor Byttebier

Boek | Creative confidence | Tom Kelly & David Kelly

Artikel | How to Unlock Your Team’s Creativity | Rebecca Shambaugh | Harvard Business Review

Artikel | Zo maak je je medewerkers creatiever en innovatiever | Bjorn Cocquyt | MT.nl

Fotobron | rawpixel.com



883 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page