De top 5 vaardigheden voor creatief denken

Updated: Oct 10, 2019

Creatief denken betekent 'buiten de gebaande paden denken' oftewel 'outside the box'. Om dat te kunnen doen, heb je vijf basisvaardigheden nodig: divergeren, kansdenken, associëren, beelddenken en creatief waarnemen. In dit artikel leggen we uit hoe dat werkt.


Waan van de dag

Je kent het wel. Je zit in een overleg waarbij het doel is: een oplossing vinden voor een probleem. Wat je nodig hebt is goede ideeën, maar hoe erg je je best ook doet, er schiet niets briljants te binnen. Je hoopt dat andere collega’s in een creatievere bui zijn, maar er komen alleen maar ideeën op tafel die jij niet zo sterk vindt. Uiteindelijk kiezen jullie voor de meest voor de hand liggende oplossing. Weinig briljant, maar je moet toch wat, want over vijf minuten start je volgende afspraak.


Herkenbaar? Hopelijk niet, maar waarschijnlijk wel. Het goede nieuws is: dit kan beter! Er zijn wel 100 verschillende technieken die je kan toepassen (individueel of als team) om briljante ideeën te bedenken. Maar voordat je die technieken kan gaan toepassen moet je eerst 5 basisvaardigheden onder de knie krijgen om creatiever te denken.


Creatief denken betekent 'buiten de gebaande paden denken' oftewel ‘outside the box’ denken.



De 5 basisvaardigheden voor creatief denken zijn:

  1. Divergeren (alternatieven bedenken)

  2. Kansdenken (oordeel uitstellen)

  3. Associëren (verbanden leggen)

  4. Beelddenken (verbeeldingskracht inzetten)

  5. Creatief waarnemen (perspectief wijzigen)

1. Divergeren

Het doel van divergeren is: zoveel mogelijk ideeën of oplossingen te bedenken voor een centrale vraag. 'The more the better'. Je hersens zijn er namelijk op gericht om in eerste instantie alleen de meest voor de hand liggende oplossingen te bedenken. Pas wanneer je jezelf dwingt meer alternatieven te bedenken (dus ook ideeën die in eerste instantie belachelijk of onhaalbaar lijken) kom je uiteindelijk tot een creatievere oplossing en een beter resultaat.


2. Kansdenken

Hoe vaak komt het voor dat een collega je een idee voorlegt en jij direct denkt: gaat niet werken, kost teveel geld, dat willen klanten toch niet, hebben we geen tijd voor…etc. Onbewust heb jij je oordeel direct klaarstaan en daarmee geef jij het idee geen kans. Herkenbaar? Helemaal niet erg, want het is menselijk. Maar wanneer jij jezelf leert om in kansen te denken, dan ontstaan de beste ideeën!


Kansdenken doe je door vragen te stellen in plaats van een oordeel te vellen. Verdiep je in het idee van de ander. Misschien is het plan toch niet zo slecht, of kom je samen tot een nog veel beter idee. Roep niet direct ‘Ja maar', want dat blokkeert creatief denken. Maar probeer bijvoorbeeld eens: ‘Ja, en....’ of ‘Dit zou kunnen werken als…’


Meer tips? Meld je aan als Club Member!

Meld je gratis aan als Club Member en ontvang gratis oefeningen, artikelen, tips en tricks voor meer creativiteit en innovatiekracht.


3. Associëren

Associëren is het leggen van verbindingen. Het één met het ander in verband brengen. Het is iets wat je automatisch doet zonder erbij stil te staan en het is een nuttig instrument voor creatief denken. Zet bijvoorbeeld een centraal onderwerp op papier en schrijf daaromheen alles wat in je opkomt dat jij in verband brengt met dit onderwerp. Wedden dat daar een ingang tussen zit voor een briljant idee?


Tip: laat de logische associaties links liggen en denk verder. Of nog beter, associeer in groepsverband.



4. Beelddenken

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Je verbeeldingskracht is een krachtig instrument waarmee je ideeën kan bedenken. Probeer het probleem en de mogelijke oplossing maar eens in je hoofd te visualiseren. Teken het vervolgens uit en deel het met collega’s. Door er een plaatje (beeld) van te maken is het voor je hersenen gemakkelijker om te associëren en voor je collega’s gemakkelijker om te begrijpen wat jij bedoelt. (De meeste mensen zijn namelijk beelddenkers)


5. Creatief waarnemen

Alles wat jij waarneemt, doe je door je eigen bril. Maar wat zie je als je een andere bril opzet? De belangrijkste vraag die jij bij creatief waarnemen aan jezelf stelt, is: hoe kan ik dit anders zien? Zoom eens in of uit op het ontwerp of het centrale probleem. Of probeer het te bekijken vanuit een andere rol, bijvoorbeeld vanuit het klantperspectief. Het kan je beeld over het onderwerp compleet veranderen.


Creativiteit is het doorbreken van patronen

Is het makkelijk om deze 5 vaardigheden te leren? Moeilijk is het niet, maar wel uitdagend. Het vergt tijd en oefening om het onder de knie te krijgen omdat jij je vaste denkpatronen moet doorbreken. Gun jezelf daarom de tijd om te bouwen aan nieuwe (creatievere) denkpatronen.


Heb je de smaak te pakken? Binnenkort delen we een aantal technieken die helpen om creatiever en innovatiever te worden. Niets missen? Meld je dan gratis aan als Club Member.


Creativiteit is de kunst van het doorbreken van patronen, gewoontes, zekerheden en het leggen van nieuwe verbindingen - Edward de Bono


De Creativity Club

De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel en oplossend vermogen te activeren en ontwikkelen. Daarnaast leren we organisaties deze waardevolle vaardigheden te faciliteren en cultiveren. Het resultaat? Een innovatieve, toekomstbestendige organisatie vol trotse medewerkers.

PROGRAMMA'S

INFO OVER

Creatief denken

Creatieve cultuur

Creatief klimaat

Creatieve denktechnieken

Creativiteit ontwikkelen

Creativiteit stimuleren

Innoveren

Innovatiemanagement

Ideemanagement

Brainstormen

Design Thinking

CONTACT

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Wij activeren creativiteit en stimuleren innovatiekracht op de werkvloer.

© 2019 Creativity Club

Algemene voorwaarden