Bye ideeënbus. Hallo ideeënmanagement!

Updated: Jan 6

Zo verzamel je creatieve en innovatieve ideeën in jouw organisatie.


Innoveren is hot! Organisaties zoeken massaal naar manieren om uitdagingen het hoofd te bieden, producten en diensten te verbeteren, de toekomst vorm te geven. Innovatielabs worden opgetuigd, R&D krijgt extra budget toegeschoven en innovatiemanagers worden gerekruteerd. Laten we duidelijk zijn, al die inspanningen zijn te prijzen, want zonder innovatie geen vooruitgang.


Het punt is alleen dat veel organisaties, groot en klein, daarbij één veelvoorkomende denkfout maken: ze maken één persoon of afdeling verantwoordelijk voor innovatie en vergeten de rest, lees andere teams en medewerkers, te betrekken in het proces. Daarmee onderschatten ze het creatieve potentieel én de innovatiekracht van de gehele organisatie. En nog belangrijker: ze nemen daarmee een groot risico. Want voor één persoon of team is het onmogelijk om alle opties te overzien, waardoor ze cruciale innovatiekansen missen.



Hoe voorkom je dat je ideeën of innovatiekansen mist?

De secretaresse, de junior, de grappenmaker bij het koffiezetapparaat of de stille collega van afdeling finance: wellicht hebben zij het antwoord op de grootste uitdagingen van jouw organisatie. Maar maak jij wel gebruik van hun kennis en ervaring? Zij kennen tenslotte de markt, klanten, producten en trends. Door ze actief en gestructureerd te betrekken bij vraagstukken, maak je gebruik van het creatief potentieel van de volledige organisatie.


Dus moet het roer om. Organisatie-brede uitdagingen en innovatie zouden niet de verantwoordelijkheid moeten zijn van één team of persoon. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen. Maar waar begin je? Bij het stof afblazen van de ideeënbus? Hell no. Die is zo oud als de dinosaurus. De oplossing ligt wel in het verlengde daarvan; ideeënmanagement, een soort 2.0 versie van de roestige bus naast de receptie. Dit is hoe het werkt.


De ideeënbus: een bermudadriehoek voor ideeën





Van ideeënbus naar ideemanagement

Net als bij de ideeënbus, is ideeënmanagement erop gericht inzichten te verzamelen die de organisatie helpen verbeteren of vernieuwen. Ideeënmanagement kan worden ingezet door directie, maar bijvoorbeeld ook door de afdeling Innovatie of HR. Om te weten hoe het werkt, moeten we eerst terug naar hoe het niet werkt: de ideeënbus.


Waarom was dat geen succesnummer? Vooral door het gebrek aan terugkoppeling, actie en waardering. Als er al een idee was, dan werd er niet op gereageerd of de medewerker werd niet betrokken bij de verdere uitwerking. In veel gevallen is de bus dus een soort bermudadriehoek voor ideeën. Niet erg motiverend voor medewerkers die actief input leveren en dus blijft de bus na enkele maanden leeg. Risicovolle conclusie: onze medewerkers hebben geen ideeën!



Ideeënmanagement (Idea management) is een gestructureerd proces van genereren, bespreken, organiseren, ontwikkelen en evalueren van ideeën van interne en externe belanghebbenden. Het doel van ideeënmanagement is om inzichten te verzamelen die de organisatie helpen verbeteren of vernieuwen.



Creatieve en innovatieve ideeën verzamelen

Wil je het goed doen, dan zal je het anders aan moeten pakken. Hierbij een lijst aan tips voor succesvol idee management binnen jouw organisatie.


  1. Stel een ‘dragons den’ team samen dat de ideeën, beoordeelt, selecteert en opvolgt;

  2. Zorg voor mandaat en commitment vanuit management en directie;

  3. Zorg dat er een team klaarstaat met voldoende mankracht en budget om briljante ideeën direct te kunnen opvolgen;

  4. Stel specifieke vraagstukken op, waarop je input wenst te ontvangen;

  5. Zorg dat het doel en de urgentie van de vraagstukken helder is voor anderen;

  6. Bepaal de criteria op basis waarvan het idee beoordeeld zal worden;

  7. Organiseer een digitaal kanaal waarop de suggesties duidelijk en eenvoudig kunnen worden ingediend. Dat kan eenvoudig via email, intranet, Slack, Teams, Trello of een landingpage met formulier op de website. Je kan ook kiezen voor geavanceerde Idea Management Software als Xibe van Pridea, Ideascale, Viima en vele anderen;

  8. Geef het concept en kanaal een pakkende titel: Playground, Moonshots, Innovation Week, Idea Hub, wat ook maar past bij jouw organisatie;

  9. Promoot het concept en de vraagstukken via alle beschikbare communicatiekanalen;

  10. Stimuleer het creatief vermogen van medewerkers, door ze te leren outside of the box te denken. Hulp nodig? Probeer eens een Crash Course Creativity of een Creativity Bootcamp.

  11. Stuur alle inzendingen een persoonlijke terugkoppeling en geef ook aan waarom het idee wel of niet geselecteerd is of voldeed aan de voorwaarden. Door positieve feedback te geven op de ingezonden ideeën, motiveer je medewerkers om volgende keer opnieuw input te leveren;

  12. Deel de resultaten met de rest van de organisatie;

  13. Zorg voor goede waardering en erkenning voor degene die de beste ideeën inzenden;

  14. Probeer de winnaars, als ze daar behoefte aan hebben, te betrekken in het vervolgtraject waarin het idee wordt ontwikkeld, geprototyped en getest;

  15. Benoem medewerkers die vaak winnende ideeën insturen tot coach om anderen te begeleiden en stimuleren om van deze ideemanagement-methode gebruik te maken;

  16. Probeer deze methode niet af en toe of eenmalig toe te passen, maar zet deze aanpak het hele jaar door in om briljante inzichten en innovatieve ideeën te verzamelen. Hoe vaker je het toepast, hoe meer interne bekendheid het krijgt en hoe meer medewerkers er aan deel zullen gaan nemen.



Hulp nodig met ideeënmanagement?

Dan ben je bij ons aan het goede adres. De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de (digitale) werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel te verbeteren en deze in te zetten voor vernieuwing en innovatie.

De moraal van dit verhaal?

Als het gaat om innovatie en vernieuwing hoeft niet alles uit de hoge hoed te komen van directie, de innovatiemanager of een innovatieteam. Sterker nog, dat zou te risicovol zijn. Wil je alle opties overzien en geen innovatiekansen missen, zal je meer gebruik moeten gaan maken van het creatief kapitaal dat op de werkvloer aanwezig is. En daarbuiten, want ook klanten en leveranciers kunnen belangrijke input leveren. Het levert niet alleen briljante inzichten op, maar creëert ook betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Bottum-up innovation noemen we dat. Ideeënmanagement kan daarbij de sleutel zijn tot succes. Zeker in deze roerige tijden.


Het levert niet alleen briljante inzichten op, maar creëert ook betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijk-heid. Bottum-up innovation noemen we dat.


269 views0 comments

Recent Posts

See All