Hoe pitch je een idee?

Updated: Nov 13, 2019

Zo overtuig je stakeholders van je idee


Een goed idee bedenken is al lastig genoeg. Maar stakeholders ervan overtuigen dat jouw idee briljant is, is vaak nog veel moeilijker. Met de welbekende en veelgebruikte methode: “Ik heb een ideetje. Misschien is het wat? “, ga je er niet komen. Hoe zorg je ervoor dat de beslisser en/of stakeholder net zo bevlogen raakt over jouw idee als jij bent? De Creativity Club geeft 8 tips:

1. Zorg voor een goed doordacht plan

Het is verleidelijk om op basis van een ingeving direct op je manager af te stappen en het idee te ventileren. Not so smart. Zorg dat je nooit pitcht op basis van een vaag idee. Drie kritische vragen en je plan ligt onderuit. Know your numbers, facts and details!


Kom met een goed doordacht plan dat antwoord geeft op deze vijf basisvragen:

  • Welk probleem lost je idee op?

  • Waarom is het belangrijk dat dit probleem opgelost wordt?

  • Hoe lost jouw idee het probleem op?

  • Hoe toon je dit aan?

  • Wat heb je nodig om er een succes van te maken?


Extra tip: Ideeën zitten over het algemeen barstensvol aannames en vooroordelen. Dat komt omdat we ideeën genereren vanuit eigen perspectief. Heel menselijk, maar zorg ervoor dat je ze zoveel mogelijk uit je plan filtert! Houd het bij de feiten en verdiep je in de perspectieven van anderen.


Zorg dat je nooit pitcht op basis van een vaag idee. Know your numbers, facts and details.

2. Verdiep je in je publiek

Van wie heb je groen licht nodig? Vaak is dat een beslisser of een belangrijke stakeholder binnen de organisatie. Dan is dat de persoon voor wie je gaat pitchen. Bekijk je idee niet alleen vanuit je eigen referentiekader, maar verdiep je van tevoren ook goed in zijn (of haar) behoeften/kader en of je idee past bij de strategie en doelen van de organisatie. Bedenk voor welke argumenten hij gevoelig is en neem deze mee in je verhaal. Voorspel ook welke bezwaren je kunt verwachten en zorg ervoor dat je deze kan weerleggen.


3. Bereid de pitch voor

Om de ander te overtuigen, deel je het liefst je hele plan onder het genot van een uitgebreide lunch. Met een beetje geluk krijg je die kans later in het proces. Maar vaak start een idee met een pitch van 2 tot 5 minuten, op de drempel van een kantoor. Dan is het slim alleen de essentie van je idee te delen.


Een goede pitch bestaat uit 3 delen:

  • Start je pitch met een teaser. Dat is een samenvatting van het idee, in minder dan twee zinnen. Dat grijpt meteen de aandacht. (ja, zelfs de meest complexe ideeën kunnen worden samengevat in 2 zinnen, dus ook jouw idee ;) Voorbeeld: “Mijn idee? Het is een manier waarmee we de klanttevredenheid kunnen verhogen en tegelijkertijd 25% kosten kunnen besparen.

  • Doe daarna het idee kernachtig uit de doeken en neem daarin de antwoorden van tip 1 mee.

  • Sluit af met een duidelijke call to action. Wat verwacht jij van de persoon tegenover jou? Advies, een akkoord, budget, tijd, meer personeel?


4. De zeepkist-test

Een cruciale stap in het proces is het testen en oefenen van je pitch. Je hebt de ervaring en feedback nodig om van een goede pitch een geweldige te maken. Zoek daarom een paar fijne collega’s op, ga op die zeepkist staan en oefen!


Vergeet niet, jij hebt er lang over nagedacht, maar de persoon tegenover jou hoort het voor het eerst en komt misschien met vragen over zaken die in jouw hoofd logisch lijken. Zorg daarom dat je pitch dummy proof is.



Zoek een paar fijne collega’s op, ga op die zeepkist staan en oefen!

5. DO IT

Iedereen kan pitchen, dus jij ook! Met deze stappen gaat het je zeker lukken. Presenteer je idee zelfverzekerd en gepassioneerd. Als je iets met enthousiasme brengt heb je de helft al gewonnen.

Wat ook helpt, is visuele ondersteuning. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Daarom kan een schets, een analyse/model of misschien zelfs wel een prototype, erg in je voordeel werken.


6. Wat als je nee te horen krijgt?

Tja, die kans zit er natuurlijk in. Wat ga je dan doen? Bij de pakken neerzitten of kies je ervoor om trots te zijn op het feit dat je gepitcht hebt? Voorkom in ieder geval dat het gevoel van falen de boventoon gaat voeren. Ja, je plan is afgewezen (voor nu..), maar je hebt het geprobeerd en het is helemaal niet erg, zolang je ervan leert en vooruit blijft bewegen. Ga dus niet bij de pakken neerzitten maar…

  1. Luister goed en leer van de feedback.

  2. Geef niet te snel op. Misschien was dit niet het juiste moment. Je kunt het later nog eens proberen wanneer de noodzaak hoger is en jouw idee nog steeds een oplossing biedt.


7. Tactische en strategische tips

Soms is het noodzakelijk strategische acties te ondernemen om de aandacht te krijgen die jouw idee verdient.


Voorbeelden:

  1. Heb je geen directe toegang tot de persoon die je nodig hebt? Zoek dan uit wie binnen je netwerk wel toegang heeft en probeer via verschillende pitches in je netwerk voorgedragen te worden bij de beslisser.

  2. Zoek medestanders die de beslisser positief kunnen beïnvloeden. Klinkt sneaky, maar het is nou eenmaal zo dat de kracht van herhaling, uit meerdere hoeken van de organisatie, een positief effect kunnen hebben op de besluitvorming.

  3. Heb je keuze uit meerdere beslissers of belangrijke stakeholders? Ga dan naar degene die het meest openstaat voor verandering of de meeste pijn voelt van het probleem.


8. Worden ideeën systematisch afgewezen?

Staat jouw manager of organisatie nooit open voor nieuwe plannen of veranderingen? En krijg je keer op keer nul op je rekest? Dan kun je twee dingen doen: één: je biezen pakken en een andere leuke baan zoeken. Of twee: bij ons aan de bel te trekken!


De Creativity Club helpt organisaties te bouwen aan een cultuur waarin medewerkers de ruimte krijgen om innovaties, verbeteringen en vernieuwingen te bedenken en realiseren. Bottum-up innovation heet dat. Up for it? Neem contact met ons op!


Staat jouw manager of organisatie nooit open voor nieuwe plannen of veranderingen? Dan kun je twee dingen doen. Eén: je biezen pakken en een andere leuke baan zoeken. Of twee: bij ons aan de bel te trekken!

Bronnen:

Boek | Pitching ideas by Jeroen van Geel

Artikel | How to pitch an idea by Scotte Berkun, Scottberkun.com

Artikel | How to Pitch a Brilliant Idea by Kimberly D. Elsbach, Harvard Business Review

PROGRAMMA'S

INFO OVER

Creatief denken

Creatieve cultuur

Creatief klimaat

Creatieve denktechnieken

Creativiteit ontwikkelen

Creativiteit stimuleren

Innoveren

Innovatiemanagement

Ideemanagement

Brainstormen

Design Thinking

CONTACT

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Wij activeren creativiteit en stimuleren innovatiekracht op de werkvloer.

© 2019 Creativity Club

Algemene voorwaarden